Sekadar berkongsi rasa jiwa...
Showing posts with label Cerite pendek teman.... Show all posts
Showing posts with label Cerite pendek teman.... Show all posts

Monday, September 27, 2010

Kerana sayang...




Di dalam sebuah kampung, tinggal seekor anak kucing dan anak ayam. Mereka berdua saling menyayangi antara satu sama lain. 


Pada suatu hari, anak kucing itu melawat anak ayam di rumahnya. Ketika itu, anak ayam sedang makan. Melihat kedatangan anak kucing, anak ayam lekas-lekas menuju ke dapur dan meminta ibu ayam menyediakan satu lagi hidangan, “Kawan saya datang,” katanya. Setelah siap, makanan pun dihidangkan kepada anak kucing. Anak kucing memandang pelik makanan yang terhidang di hadapannya. “Macam mana aku nak makan ni?” katanya dalam hati sambil matanya tak lepas-lepas memandang gandum dan ulat di dalam piring tempurung itu. “Makanlah, makan, jangan malu-malu,” kata anak ayam. Dirapatkan piring itu kepada anak kucing. Anak kucing memandang anak ayam, “Saya tak makan ini semua. Saya makan ikan.” Anak ayam memandang anak kucing tidak percaya, “Awak tak makan makanan yang saya makan? Awak tak makan benda yang sama dengan saya? Awak tak suka makanan saya?” “Bukan,” balas anak kucing, “Bukan saya tak suka tapi memang keturunan saya tak makan apa yang awak makan ini.” Anak ayam berasa sedih, sangkanya apa yang disukainya, juga disukai oleh kesayangannya itu.
Pada suatu hari yang lain, anak kucing dan anak ayam berjalan-jalan di pekan. Melihat satu topi yang sangat cantik, anak ayam teringin menghadiahkannya kepada anak kucing. Setelah berjalan sedikit jauh daripada kedai yang menjual topi tersebut, anak ayam berpura-pura ingin ke tandas, bersendirian. Hasratnya mahu membuat kejutan dengan topi itu. Dalam perjalanan pulang, di simpang jalan yang memisahkan lorong ke rumah anak ayam dan anak kucing, anak ayam menghulurkan bungkusan hadiah yang berbalut indah.  Anak kucing yang teruja menerima hadiah daripada kesayangannya itu membuka hadiah itu di situ juga. Berubah air mukanya saat matanya menatap topi kuning bercorak bunga-bunga itu. Comel tetapi… “ Anak ayam, saya tak suka warna kuning.” Anak ayam terkedu. Sangkanya selama ini dia sudah mengetahui warna kesukaan kesayangannya itu tetapi rupa-rupanya dia salah.
Pada satu hujung minggu, anak ayam dan anak kucing bercadang menonton wayang bersama-sama. Sesampainya mereka di panggung wayang, mereka berdua begitu teruja melihat senarai cerita yang ditayangkan. “Saya nak tengok cerita seram!” kata anak ayam. “Saya nak tengok cerita cinta!” kata anak kucing. Mereka saling berpandangan. “Kita tengok cerita seramlah,” pujuk anak ayam. “Saya takut, kita tengok cerita cinta eh? Best…” ajak anak kucing. Anak ayam menarik muka masam, pura-pura tak mahu sedangkan sebenarnya dia tidak kisah pun untuk menonton mana-mana cerita asalkan dapat menontonnya bersama-sama anak kucing. Anak kucing merajuk dan berlalu pergi. Anak ayam mengejar anak kucing, “Jom lah, kita tengok cerita cinta.” Anak kucing menggelengkan kepala, terasa hati dengan anak ayam. Tak fahamkah anak ayam yang dia takut menonton cerita seram? “Kita tengok cerita cinta eh? Jom…” tarik anak ayam. Anak kucing akhirnya mengikut langkah anak ayam.
Pada satu hujung minggu yang lain, anak ayam terjatuh ketika bermain-main dengan anak kucing. Kakinya sakit, namun didiamkannya kerana tidak mahu mengganggu mood anak kucing yang sedang sangat gembira. Setelah sampai di rumah, anak ayam mendapati kakinya lebam dan bengkak. Tiga hari anak ayam berehat di rumah sehingga kakinya benar-benar sembuh. Tiga hari jugalah anak ayam tidak keluar bermain dengan anak kucing. Pada hari keempat, anak ayam berjumpa dengan anak kucing. Anak kucing bertanyakan alasan mengapa anak ayam tidak keluar bermain, barulah anak ayam menyatakan perkara sebenar kepada anak kucing. Anak kucing tergamam, tidak menyangka kesayangannya itu merahsiakan keadaan kesihatannya daripada pengetahuannya. Anak kucing berkecil hati, merasakan dirinya tidak penting di hati anak ayam. “Sampai hati awak anak ayam. Tak pentingkah saya pada awak sampai perkara ni pun awak tak nak bagitau saya?” Anak ayam menggeleng-gelengkan kepalanya. Dia tidak mahu anak kucing risau sekiranya tahu keadaannya menyebabkan dia merahsiakannya daripada pengetahuan anak kucing.
Kerana sayang, kadangkala kita membuat sesuatu untuk orang yang kita sayangi, tanpa mengetahui apa yang kita lakukan itu tak semestinya disukai olehnya.
Kadangkala, kita menyangka yang kita sudah mengetahui segala-galanya tentang orang yang kita sayang, tanpa kita sedari sebenarnya banyak lagi tentangnya yang kita perlu pelajari dan fahami
Kerana sayang, kita sanggup berbuat apa sahaja bahkan mengenepikan kepentingan dan kesukaan kita sendiri, semata-mata untuk melihat senyuman orang yang kita sayang kerana senyuman itulah yang menyinari hidup kita dan menggembirakan kita saat kita bersedih
Kerana sayang, kita cuba sedaya upaya kita untuk menjaga hati orang yang kita sayang daripada dilukai namun kadangkala, kitalah yang sebenarnya menjadi penyebab kepada kesedihan dan kelukaan hatinya…

Tuesday, May 25, 2010

Tipu Tertipu

Jalan-jalan di sekitar bandaraya itu lengang pagi ini. Hudzaifah membelok ke Jalan Exora. Keretanya diperlahankan sambil matanya mencari-cari petak kosong untuk dia memarkir Kelisanya. Perutnya berkeroncong minta diisi. Sejak malam semalam lagi dia sudah mengharamkan dirnya daripada menyentuh sebarang makanan. Dia nekad untuk makan sepuas-puasnya pagi ini!

Sudah dua kali dia berpusing-pusing di situ namun tempat-tempat letak kereta masih tetap penuh malah tiada peluang langsung buatnya mencelah walau sekadar di bahu jalan. Menyesal pula rasanya dia kerana keluar lambat sedikit pagi ini.

Sebenarnya dia sudah bersiap awal, sebelum pukul tujuh pagi lagi namun enak bersantai di sofa ruang tamu sambil memikirkan menu apa yang ingin ditempahnya nanti, Hudzaifah tidak sedar jarum pendek jam sudah mencecah angka lapan. Terkocoh-kocoh dia keluar rumah untuk segera ke Restoran Daun Pisang; restoran yang terkenal dengan sarapannya yang enak-enak.

Matanya terpaku pada satu petak kosong di hadapan matanya. Dia menggenggam stereng erat. Bersedia memarkir keretanya. Satu, dua,...dan zuup,sebuah Honda Accord berdesup memasuki petak kosong idamannya itu. Cis, kurang ajar!

Hudzaifah berkira-kira untuk memarahi tuan punya kereta tersebut tetapi niatnya mati tatkala terpandangkan sepasang kaki putih gebu yang terjulur keluar dari bahagian tempat duduk pemandu. ‘Takpelah,di depan tu mungkin ada kosong lagi,’ dia menyejukkan hati sendiri. Nasibnya baik kerana sebuah Wira baru saja keluar selang beberapa petak di hadapannya. Dia pantas bertindak.

“Sorry, kawan. Traffic jam sikit,” Hudzaifah menepuk bahu Amri yang santai berbaju T hitam dan jeans lusuh pagi itu. “Eh, takpe. Aku yang nak belanja kau kan. Duduk, duduk,” Amri membalas sambil tangannya memberi isyarat kepada pelayan yang berada berhampiran mereka.

“Ya, mau order apa incik?” pelayan itu bertanya dalam slanga Tamilnya. Amri memberi isyarat kepada Hudzaifah untuk memesan terlebih dahulu. “Apa-apa je?” Hudzaifah bertanya. “Makan je apa kau nak,aku belanja,” Amri tersenyum manis.

“Mamak, saya nak roti tisu satu, tosai satu, capati dua, kasi kari pedas punya ah! Lepas tu, bagi saya teh tarik buih tinggi punya dua gelas. Kau Amri?” Hudzaifah bermanis mulut. Dalam hatinya, ‘Yuhuu, orang nak belanja kenalah makan puas-puas!’. Amri sekadar memesan roti telur dan secawan kopi susu panas.

Sejam sebelum itu...

Deringan telefon menandakan ada panggilan masuk. Hudzaifah mencapai telefon bimbitnya di atas meja kopi. ‘Syamila?’ hatinya berbisik menatap nama yang tertera di skrin telefon bimbitnya. Tertanya-tanya kenapa gadis kecil molek itu menghubunginya pagi-pagi lagi. Tidak mungkin kerana hal pejabat. Hari ini hari minggu, Ahad.

“Hello,” dia menyambut panggilan itu setelah lama membiarkan pemanggilnya menunggu. “Assalamu’alaikum Hudzaifah,” lembut suara Syamila kedengaran. Hatinya berdegup kuat. “Ya,” dia menjawab perlahan, “Ada apa Mila?”. “Ehm, Mila ingat nak ajak Hudz breakfast pagi ni. Hudz free tak?”. Aduh, bagai hendak gugur jantung Hudzaifah mendengar pelawaan itu!

Fikirannya mencongak-congak. “Pukul berapa Mila?” akhirnya dia membuat keputusan. “Pukul 8, boleh?” Syamila bersuara. “Pukul 8 tak boleh lah, saya jogging. Pukul 9, macam mana?” Hudzaifah cuba menukar rancangan. Mujurlah Syamila bersetuju. Pukul 9 pagi di Restoran Aneka Rasa.

“Hudz, apa lagi yang kau melamun tu. Makanlah,” Amri menepuk bahu Hudzaifah. Terpinga-pinga Hudzaifah sebentar. Namun tatkala terpandangkan roti-roti yang telah terhidang di atas meja, dia tersenyum. Hatinya berdendang ria.

Enak menjamu selera, telinganya menangkap bunyi erangan. Kedengaran seperti orang yang yang sedang dalam kesakitan. Dia memerhatikan dua wanita yang berada di meja sebelah. Mereka nampaknya enak berbual. Lelaki tua di meja belakang pula sedang menatap surat khabar.

Hudzaifah menoleh ke sisi. Muka Amri kelihatan berkerut-kerut. ‘Nampak gayanya kawan aku yang sakit ni,’ Hudzaifah bersuara dalam hati. Dan tiba-tiba Amri bangun meninggalkannya tergesa-gesa.

Sepuluh minit berlalu dan Amri masih belum menampakkan muka. Hudzaifah gelisah di tempat duduknya. Mahu beredar, tidak enak pula rasanya. Tambahan, rakannya itu yang beria-ia mengajaknya bersarapan bersama. Teringat janjinya dengan Syamila. ‘Aduh, cepatlah Am. Aku dah lambat ni,’ Hudzaifah merungut dalam hati.

“Hudzaifah,” bahunya ditepuk dari belakang. Dia menoleh. “Temankan aku makan,”Khairul duduk di tempat Amri. Hudzaifah membeliakkan mata. Amri hilang, Khairul pula muncul? “Kau ada nampak Amri? Aku rasa dia pergi tandas tadi,” Hudzaifah bertanya setelah pelayan berlalu dengan pinggan kotor dan pesanan Khairul. “Amri? Entah,aku tak nampak pun. Kau makan dengan dia ya, tadi?” Khairul kembali bertanya. Hudzaifah menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“Alhamdulillah,” Khairul mengesat mulutnya dengan tisu merah sambil matanya memerhatikan Hudzaifah yang mundar-mandir di meja bernombor sembilan itu. Sesekali rakannya itu mengintai-intai ke arah tandas yang terletak di satu sudut restoran.

“Pergilah jenguk dia di tandas tu. Entah-entah dia cirit-birit tu. Tu yang tak keluar-keluar,” Khairul memuncungkan bibirnya ke arah tandas. Hudzaifah mengangguk-anggukkan kepalanya. Kenapalah aku tak terfikir daripada tadi!

Amri tiada di tandas, dan kerusi Khairul kosong! “Incik, bil belum bayar lagi,” seorang pelayan menghulurkan kertas yang bercoret sesuatu kepadanya. Hudzaifah mendengus. Takkan sudah berjanji membelanja, rakannya itu melarikan diri? “Berapa?” Hudzaifah bertanya.

“RM 23,incik,” pelayan itu mengunjukkan sekali lagi kertas bercoret itu setelah hulurannya tidak diendahkan sebentar tadi. Hudzaifah merampas,kasar. Ditatapnya coretan-coretan di atas kertas itu. “Kenapa banyak sangat ni? Saya makan dua,tiga benda je,” Hudzaifah bersuara lantang, mempamerkan rasa tidak puas hatinya.

“Saya kira sekali sama itu kawan-kawan incik lah. Dia orang kata, incik belanja,” pelayan itu menjawab. Hudzaifah mengetap gigi. Malas mahu memanjangkan cerita, dia mencampakkan tiga keping not merah ke atas meja dan berlalu pergi.

Belum sempat dia menghidupkan enjin keretanya, satu pesanan ringkas diterima melalui telefon bimbitnya; ‘Hudz, Mila dah tunggu lama sangat ni. Mila balik dulu.’ Hudzaifah pantas menekan butang-butang di telefon bimbitnya.

Setelah dua kali mencuba, barulah panggilannya bersambut. “Mila, Mila, sorry, Hudz ada hal sikit tadi. Kereta ni, tayar punctured pulak. Hudz dah on the way ni. Mila tunggu kejap je...sekejap lagi Hudz sampai. Please,” Hudzaifah memujuk. Tidak lama kemudian, bibirnya mengukir senyum.

Keesokan harinya...

Melangkah sahaja ke pejabat, matanya liar mencari kelibat gadis idamannya. Dia ingin memohon maaf. Dia meletakkan beg kulitnya di meja. Melangkah mendapatkan Faizah, kawan baik Syamila. Berniat menanyakan perihal Syamila yang masih belum nampak kelibatnya namun langkahnya mati.

Dia merenung tajam Khairul yang sedang beriringan memasuki pejabat bersama Amri. Nahas kau orang berdua! “Amri, Khairul!” Hudzaifah memekik perlahan namun jelas di pendengaran dua sekawan itu. Langkah mereka terhenti. “Korang nak kenakan aku ye, semalam? Korang bayar balik duit aku tu!” Hudzaifah bercekak pinggang.

Amri dan Khairul berlagak biasa. “Kalau kitorang tak mahu bayar?” Amri tersenyum sinis. “Korang tak mahu bayar? Nampak penumbuk aku ni? Sekejap lagi, ada yang bengkak muka!” Hudzaifah mengacukan penumbuknya ke arah Amri, kemudian Khairul. Dua sekawan itu ketawa, seolah-olah mengejek amaran Hudzaifah.

“Kenapa ni, Hudz?” Syamila muncul dari belakang Amri dan Khairul. Hudzaifah terperanjat. Dia tidak sedar akan kehadiran gadis itu di situ. Dia membetul-betulkan tali lehernya, cuba berlagak biasa. “Takde apa-apalah, saja borak-borak dengan Amri dan Khairul. Jom Mila, Hudz ada benda nak cakap,” Hudzaifah menarik tangan Syamila.

Syamila tidak berganjak, mengeraskan badan. Hudzaifah mengangkat kening. “Kita cakap kat sini je,” Syamila bersuara. Hudzaifah menggaru kepala,” Please, kita cakap kat tempat lain.” Syamila menggeleng-gelengkan kepala. Hudzaifah buntu. Takkan mahu diseretnya gadis itu pergi? “Hudz minta maaf pasal semalam. Hudz betul-betul ada problem dengan kereta Hudz. Hudz belanja makan tengah hari ni?” Hudzaifah mengharapkan agar Syamila menerima pelawaannya sebagai tanda gadis itu sudah memaafkannya.

Memang benar keretanya bermasalah. Belum sempat keluar dari petak letak kereta berdekatan Restoran Daun Pisang semalam, punggung keretanya dihentam dari belakang oleh sebuah motorsikal. Baru sahaja dia membuka pintu keretanya untuk melihat kerosakan yang terjadi, pemandu motorsikal itu sudah memecut laju. Terbakar rasa hatinya. Setelah diteliti, boot keretanya kemek sedikit. Tidak mengapalah, kata hatinya.

Yang penting, dia segera menemui Syamila namun sesampainya dia di restoran tempat mereka berjanji untuk bersarapan bersama, Syamila tidak ditemuinya. Jam di dinding restoran tika itu menunjukkan waktu sepuluh pagi. Ingatannya kepada kejadian semalam dicantas Syamila yang menghulurkan sesuatu kepadanya.

Kelihatannya seperti buku kecil. Dia mencapainya. Menatap helaian pertama daripada buku kecil itu sahaja telah membuat matanya terbeliak. Kerutan di dahinya hampir membuatkan keningnya bercantum.

Hudzaifah sudah dikerumuni hampir separuh daripada kakitangan pejabat itu. Peluh mula menitis di dahinya sungguhpun alat pendingin hawa berfungsi dengan baik. Muka Amri, Khairul dan Syamila yang tersenyum sinis silih berganti bermain-main di matanya.

Suara-suara yang memintanya bertanggungjawab bersipongang. Kepalanya pusing. Ditatapnya sekali lagi helaian pertama buku itu. Hutang Hudzaifah si budak kaki kelentong dengan staf-staf pejabat Teguh Maju Snd. Bhd.

Saturday, May 1, 2010

Nilai Cintanya

Sudah seminggu Ikmal membisu. Tiada mesej, tiada panggilan. Sarah bingung. Tidak pernah Ikmal bertindak sebegitu sebelum ini. Jika ada apa-apa masalah atau salah faham sekalipun, Ikmal akan menghubunginya untuk menyatakan perkara sebenar. Kali ini memang Ikmal membuatnya betul-betul bingung.

“Sarah, saya sukakan awak. Saya nak jadi boyfriend awak,” kata-kata yang terluncur dari bibir Ikmal membuatkan Sarah kaget. Pengakuan berani mati itu benar-benar tidak dijangka olehnya. Sarah memerhatikan sekeliling. Mahasiswa-mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia keluar masuk daripada perpustakaan universiti. Beberapa pekerja sedang membersihkan pancutan air di hadapan masjid.

“Sarah,” Ikmal mengembalikan Sarah ke dunia nyata. “Berikan saya masa,” Sarah melangkah meninggalkan Ikmal dengan seribu rasa berbaur di dadanya.

“Tit,tit,” bunyi menandakan mesej yang dihantar telah diterima oleh pihak yang satu lagi menerobos pendengaran Sarah. Dia mengeluh. Sudah 15 mesej dihantarnya pada Ikmal sejak semalam namun satu pun tidak berbalas. Panggilan usah katalah, sudah berpuluh-puluh kali dia menghubungi Ikmal namun tidak pernah bersambut. Hairan! Ke mana menghilangnya pria itu?

Sarah dan Ikmal hanya dipisahkan oleh sebuah pintu kaca. Ikmal memandang Sarah. Sarah tunduk memandang kasutnya. Dia berundur, memberi isyarat agar Ikmal keluar dahulu. Ikmal berlalu tanpa menegurnya. Sarah rasa terpukul. Takkan kerana dia tidak mahu menerima pelawaan Ikmal untuk makan bersama, Ikmal tidak mahu mengendahkannya? Salahkah tindakannya?

“Ikmal, saya tak boleh keluar dengan awak,” Sarah memandang Ikmal. Permintaan Ikmal sebentar tadi tidak dapat dipenuhinya. “Sebab awak takut kawan-kawan awak nampak? Awak tak mahu mereka tahu yang kita ni couple?” Ikmal merenung Sarah tajam. Dia rasa terpukul dengan penolakan Sarah. Ini sudah kali yang ketiga Sarah bersikap begitu. “It is not about my friends. It is about us!” Sarah tidak suka Ikmal menyentuh tentang rakan-rakannya. Sarah tahu Ikmal agak memandang rendah kepada para mahasiswa jurusannya bila tiba isu hubungan antara lelaki dan perempuan.

“Come on, Sarah. They are just like us. Dah banyak kali Mal jumpa coursemates Sarah dating. Diorang buat biasa je. Lagipun, Mal ajak Sarah pergi One Utama, jauh. Tak ada orang perasan punya,” Ikmal terus-terusan memujuk Sarah. Dia tidak mahu kecewa lagi kali ini. Sudah lama dia memasang angan-angan untuk keluar berdua-duaan dengan Sarah.

“I’ve told you. It’s not ‘bout them. It’s about us, Ikmal. I don’t wanna go out with you,I mean,if there gonna be just two of us. You and me. Can’t I bring my friends?” Sarah sudah penat berlembut dengan Ikmal. Sudah berkali-kali diterangkannya kepada pria itu tetapi Ikmal tidak pernah faham. Mungkin buat-buat tidak faham. Alasannya, kawan-kawan Sarah boleh, takkan Sarah tidak pula. “Sarah, ini kali kelima Mal ajak Sarah dan Sarah tak pernah terima. Mal dah bosan Sarah. I’m sick of you!” Ikmal menarik begnya kasar dan meninggalkan Sarah terpaku.

Sarah merasakan ada getaran di dalam beg galasnya. Tangannya mengagau, mencari-cari telefon bimbitnya. Hatinya berdebar-debar. Sarah menekan butang ‘Read’. Diam-diam dia berdoa agar nama Ikmal akan muncul. Sesaat berlalu dan Sarah mengeluh. Mesej daripada naqibah.

Sakit rasa hatinya mendengar desas-desus yang dibawa rakan-rakan sekuliahnya semalam. Dia nekad ingin mendengar sendiri daripada mulut yang empunya diri. Geram kerana beberapa mesej yang dihantar tidak berbalas, akhirnya Sarah memicit-micit butang di telefon bimbitnya. “Assalamu’alaikum,” sapanya sebaik talian bersambung. Kedengaran si penerima panggilan membalas kembali ucapan selamatnya. “Mal, Sarah dengar yang Mal dah ada girlfriend baru? Betulkah?” Sarah terus menanyakan soalan yang sudah lama disimpannya. Kedengaran Ikmal mengeluh. Suasana sepi seketika.

“Mana Sarah dengar cerita ni? Mengarutlah! Mal kan dah ada Sarah, buat apa nak pasang satu lagi?” Ikmal bersuara. Sedikit keras di pendengarannya. “Sarah hanya mahukan jawapan ya atau tidak, Mal,” Sarah bersuara tegas. Dia tidak mahu jatuh dalam lembah duka dan sengsara ciptaan dunia cinta. Dia mahu cintanya dibalas dengan kesetiaan dan kejujuran, dibalut dengan kasih sayang dan penghargaan.
“Tidak, Sarah. Mal masih sayangkan Sarah,” Ikmal bersuara perlahan. Masih? Ikmal, jika ada ‘masih’, selepas ini akan terciptakah pula perkataan ‘pernah’?

Ikmal memerhatikan Sarah berlalu pergi dengan pandangan sayu. Tidak disangkanya hari ini, rahsianya akan terbongkar. Dia ditangkap basah oleh kekasih hatinya sendiri. Tadi, sudah puas dia menolak ajakan Hanis untuk bersarapan di Restoran Mama Mia namun semakin ditolak, semakin menjadi-jadi pula manja Hanis. Akhirnya dia yang tidak sampai hati membiarkan gadis itu menarik muncung sepanjang hari menuruti langkah Hanis ke restoran yang terletak di atas kafeteria Kulliyyah of Human Sciences. Lagi pula, perutnya memang berkeroncong minta diisi.

Sedang enak menjamu selera di tepi cermin besar yang menjadi dinding restoran itu, dia terasa dirinya diperhatikan. Sarah sedang mengerlingnya tajam dari luar restoran. Muka gadis itu masam. Lantas dia menemui Sarah yang tercegat seorang diri. Hanis juga kelihatan kaget melihat kemunculan Sarah.

“Sarah, Mal boleh terangkan apa yang berlaku. Hanis yang bising-bising ajak Mal. Mal kesiankan dia,” Ikmal meredupkan pandangannya. Memohon simpati Sarah. Sarah berpeluk tubuh. “Sarah dah tahu cerita ni dari awal cuma Sarah tak nak percaya selagi Sarah tak nampak sendiri. Sarah dah faham kenapa Mal tak jawab panggilan, tak balas mesej-mesej Sarah. And now I know, Ikmal. We’re not meant to be together,”Sarah menyusun langkah meninggalkan pria bermata coklat itu. Panggilan Ikmal tidak diendahkan.

Panggilan demi panggilan daripada Ikmal tidak dijawabnya. Setiap mesej daripada pria itu dibaca, namun terus dipadamkan sejurus dia puas membaca setiap patah kata yang tertera di skrin telefon bimbitnya. Hatinya puas mengetahui kebenaran yang cuba disorok Ikmal selama ini. Tidak perlu lagi dia melayan perasaan rindu dan sakit hati setiap kali dirinya tidak diendahkan. Sudah malas dia mahu melayan perasaan yang semakin hari semakin menjadikannya seorang yang sensitif. Dia harus kuat! Dia harus bangkit daripada kekecewaan!

‘Sarah, datanglah seribu perempuan sekalipun, Mal tetap inginkan Sarah sebagai isteri Mal. Seorang isteri yang menyejukkan hati suami, yang menjadi tulang belakang untuk Mal terus berjuang dalam hidup. Sarah terlalu istimewa. Mungkin Tuhan telah mengirimkan Sarah sebagai penyelamat Mal, bidadari hidup Mal. Maafkan Mal, selama ini Mal terlalu memaksa Sarah mengikut kehendak Mal tanpa memikirkan dan memahami prinsip Sarah. Maafkan Mal, Sarah dan Mal selalu berdoa agar Sarah menerima Mal kembali.’ Mesej Ikmal yang baru sahaja diterimanya membuatkannya termanggu seketika.
Inginkan aku sebagai isteri, tetapi dalam masa yang sama bermain kasih dengan perempuan lain. Belum lagi aku menjadi miliknya yang sah dia sudah membuatku patah hati, apakah ada jaminan yang dia kekal setia tika aku sudah menyerahkan seluruh jiwa dan ragaku padanya nanti?

Sarah berjalan tergesa-gesa menuju ke klinik universiti. Rakan sebiliknya, Farahah demam. Marlia berpesan padanya agar menuruti Farahah ke klinik, bimbang jika Farahah balik bersendirian nanti sementelah Marlia perlu menghadiri kelas Bahasa Melayu Komunikasi untuk Kerjaya. Kafeteria Kulliyyah of Information and Communication Technology dilewati namun baru beberapa langkah melepasi meja terakhir, Sarah berhenti melangkah.

Dia berundur. Pandangannya dihalakan ke arah satu pasangan yang sedang berbual-bual. Sesekali si perempuan tertawa kecil. Mungkin terkesan dengan jenaka yang dituturkan si lelaki. Lelaki itu tiba-tiba menghalakan pandangannya tepat ke arah Sarah. Sarah terpana. Terasa jantungnya berdegup pantas.Sarah menghela nafas panjang. Kembali mengatur langkah. Biarlah aku mahalkan kembali nilai cintaku ini!

‘Mal, Sarah dah buat keputusan. Sarah hanya mahu berkawan dengan Mal. Keputusan ini bukan saja keputusan hati Sarah sendiri, ini juga petunjuk daripada Allah. Sarah doakan Mal bahagia, dan nanti jangan lupa jemput Sarah merasa makan nasi minyak Mal.’ “Tit,tit,” Telefon bimbit Ikmal berbunyi.