Sekadar berkongsi rasa jiwa...

Monday, December 20, 2010

bisik dia dalam hujan...

Entah kenapa, dari dulu lagi dia tidak sukakan hujan lebat. Hujan lebat yang diiringi dentuman guruh dan pancaran kilat sabung-menyabung sekali-sekala boleh membuat badannya menggigil, matanya terpejam rapat. 

Bukan kerana dinginnya angin ataupun silaunya cahaya kilat tapi jiwanya yang bagai meronta-ronta ingin berselimut tebal menutup hujung kaki hingga hujung kepala dan kemudian terlelap, ataupun jika bernasib baik (meski nasibnya setakat ini tidak lagi baik) berada dalam pelukan seseorang yang bisa menenangkannya dengan hangat kasih sayang dan belai kasih. 

Entah kenapa, dia tidak tahu apa sebenarnya yang dia takutkan? Hujan? Guruh? Kilat? Atau sebenarnya dia hanya inginkan kepanasan membalut tubuhnya yang kesejukan? Ataupun kerana suara alam itu senada rusuh jiwanya, lantas dia gelisah?


Meski sudah berhari-hari di rumah berteman hujan, tapi hujan di sini kali ini benar-benar membuat dia tidak selesa. Hujan di rumah lebat, menderu anginnya tapi apabila tiba di jiwanya, hujan itu bertukar lembut mendamaikan. Terasa nyaman membelai. Hujan di sini kali ini meniup angin resah ke dalam dadanya, kadangkala bertiup kencang bagai mahu merobohkan benteng kekuatan yang ada.

Sayu hatinya merenung titis-titis hujan kali ini. Meski sebelum ini tidak pernah terlintas di benaknya untuk menjadi saksi betapa cantiknya kejadian Tuhan itu namun tiba-tiba hari ini mata hatinya terpaku sejenak. Bagai menusuk-nusuk jarum di dadanya dirasakan. Bingung…



5 comments:

Unknown said...

kenapa dengan hujan tu..apa masalahnye hehe...jangan selalu main hujan...nt sakit

anakamal said...

bukan masalah dengan hujan..hehe
main hujan la best, ada umpphh..hahaha

noblesword825 said...

kalau main hujan selalu ..senang kene demam...elok sangat lah tu hehe...bagus...thumbs up...

anakamal said...

suke sangat perli org....uhhuuuu

noblesword825 said...

hehe..jgn lh mrh...sudh gaharu cendana pula