Sekadar berkongsi rasa jiwa...

Tuesday, December 20, 2011

Domino effect

Domino effect: Solat & 'ibadah ---> Hidup berlandas syari'at ---> Menutup aurat ---> Ikhtilat terjaga. What can we conclude from here? 

Jika solat dan 'ibadah terjaga; solat tak celum celam, tak tinggal yang wajib (solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,zakat), Quran dibaca at least semuka sehari, insyAllah hidup akan berlandas syari'at Allah. Hidup yang tenang dan gembira dengan mengikuti segala aturan Allah, undang-undang Allah. Mengikut segala perintah dan meninggalkan laranganNya. Kalau hidup tak seperti ini, mungkin solat dan 'ibadah kena disemak semula. Kena dikukuh dan dijiwai.

Bila dah ikut aturan Allah dalam hidup, automatik akan tutup aurat kan? Kalau kat sekolah belajar tutup aurat wajib, kenapa balik sekolah terus buka tudung? Terus sarung seluar pendek, baju T adik yang nampak pusat awak tu? Panas eh? Yelah...Malaysia is a hot country kan...

Kalaulah, kalau aurat terjaga, insyAllah ikhtilat kita antara lelaki dan perempuan bukan mahram (yang boleh berkahwin) akan terjaga dan dibatasi. Bila kita tutup aurat elok-elok, nak lepak-lepak, nak tepuk tampar, nak duduk rapat-rapat dengan kawan lain jantina, dengan si dia yang tersayang mesti segan kan? malu? Bila kita pakai tudung besar, labuh sikit, takkan kita nak keluar dengan si dia berdua-duaan kan? Takkan nak berjalan sebelah menyebelah macam suami isteri kan? Takkan nak duduk dekat-dekat dalam tren kan? Imej Muslimah kena jaga dik. Imej kita depan Dia pun kena jaga. Jangan katalah mak ayah bagi izin, alasan tu boleh direfute. Jangan katalah tak buat apa-apa, takkan duk bisu, sorang ke utara, sorang ke selatan kan?Memang nafsu tu sentiasa ada, nak bersembang, nak bergurau, nak share cerita, nak jumpa...tapi.....kita tanya balik pada diri kita. Perlu ke? Perlu ke semua ni? Sudah halalkah dia bagi kita? Apa kata Dia?

Saya bukanlah baik sangat. Saya bukanlah contoh untuk siapa-siapa. Saya bukanlah nak mengajar anda. Saya bukanlah nak mengkondem anda. Saya cuma nak kongsi teguran ni, yang saya rasa sangat baik, yang sangat menyentuh. Janganlah kata kena batang hidung anda, batang hidung saya pun kena jugak. Yang baik kita jadikan tauladan, tak salah kan, nak ubah diri jadi lebih baik?

No comments: