Sekadar berkongsi rasa jiwa...

Tuesday, November 30, 2010

pelajaran satu...



*PERHATIAN!
Ruangan ini disediakan untuk kita sama-sama berkongsi bahasa....loghat kuale. bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk atau menimbulkan kekonfiusan kepada anda mahupun untuk menyelewengkan anda daripada bahasa ibunda anda...cuma untuk berkongsi secebis bahagian daripada diri saya, hidup saya.itulah bahasa yang saya tuturkan. untuk makluman anda, setiap entry akan ditulis dalam loghat kuale yang saya tuturkan dan yang saya tahu, namun perlu diingatkan, tidak semua perkataan yang digunakan digunapakai oleh semua orang kuale, ada sesetengah perkataan hanya digunakan di tempat tertentu dan mungkin berbeza penggunaannya di tempat lain (contoh kampung lain) walaupun berada di daerah yang sama,iaitu kuala kangsar. ada sesetengah perkataan sudah jarang didengari kerana biasanya digunakan oleh orang lama. cara penuturannya pula mungkin tidak 100% sama dengan cara perkataan ditaip. buat sesiapa yang ingin menegur jika saya tersilap, ingin menambah jika ada yang saya terkurang, jangan segan-segan..komenlah saya =)

DIN:       assalamualaikum...
MAN:    wa'alaikummuussalam...pe habo yoep?
DIN:       habo baek...mike nok ke mane ni? beghie bebenor nampoknye...hehehe (gaye gelak oghang tue)
MAN:    hehehe (pakcik man pun gelak gaye oghang tue juge) awak nak ke bank...ade hei siket
DIN:      ade saje hei mike ni...teman nengok semenjok dua menjok ni, kulu kelor mike ye..? sebok     
bebenor...
MAN:    biasele...hei tanoh....
DIN:      hei tanoh? tanoh mike di baghoh tu? yang nok dijuei tu ke?
MAN:    ha'ah...dah ade oghang nengoknye. suke pulok  dia, nok dibelinye...ni awak tengoh nguruih hei dengan oghang tu le
DIN:      oohh...ghope tu. eh, takpe le mike. teman ni pon nok ke kedei, oghang ghumoh pesan beli telor   dengan nyor, nak buat koi...
MAN:    hah, yelah...awak pon nok kene pegi ni. bebaek bawok motor tu. jangan nyinggoh kedei kopi pulok..hahaha
DIN:     mike pon same...bebaek bawok ghete tu. 

translation


DIN:       assalamualaikum...
MAN:    wa'alaikummuussalam..apa khabar yoep?
DIN:       khabar baik...kamu nak ke mana tu? beria-ia benar nampaknya...hehehe (gaya gelak orang tua)
MAN:    hehehe (pakcik man pun gelak gaya orang tua juga) aku nak ke bank...ade hal sikit
DIN:      ada saja hal kamu ni...aku tengok semenjak dua menjak ni, ke hulu ke hilir kamu ye..? sibuk   benar...
MAN:    biasalah...hal tanah....
DIN:      hal tanah? tanah kamu di baruh (berdekatan sungai/ lawan darat) tu? yang nak dijual tu ke?
MAN:    ha'ah...dah ada orang tengoknye. dia suka pula, nak dibelinye...ni aku sedang menguruskan hal dengan orang tu le
DIN:      oohh...macam tu. eh, takpe le. aku ni pun nak ke kedai, isteri aku pesan beli telur   
dengan kelapa, nak buat kuih...
MAN:    hah, yelah...aku pun nak kena pergi ni. baik-baik tunggang motorsikal tu. jangan singgah ke kedai kopi pulak..hahaha
DIN:     kau pun sama...baik-baik pandu kereta tu. 


No comments: