Sekadar berkongsi rasa jiwa...

Friday, January 21, 2011

Pelajaran tiga...



*PERHATIAN!
Ruangan ini disediakan untuk kita sama-sama berkongsi bahasa....loghat kuale. bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk atau menimbulkan kekonfiusan kepada anda mahupun untuk menyelewengkan anda daripada bahasa ibunda anda...cuma untuk berkongsi secebis bahagian daripada diri saya, hidup saya.itulah bahasa yang saya tuturkan. untuk makluman anda, setiap entry akan ditulis dalam loghat kuale yang saya tuturkan dan yang saya tahu, namun perlu diingatkan, tidak semua perkataan yang digunakan digunapakai oleh semua orang kuale, ada sesetengah perkataan hanya digunakan di tempat tertentu dan mungkin berbeza penggunaannya di tempat lain (contoh kampung lain) walaupun berada di daerah yang sama,iaitu kuala kangsar. ada sesetengah perkataan sudah jarang didengari kerana biasanya digunakan oleh orang lama. cara penuturannya pula mungkin tidak 100% sama dengan cara perkataan ditaip. buat sesiapa yang ingin menegur jika saya tersilap, ingin menambah jika ada yang saya terkurang, jangan segan-segan..komenlah saya =)



No comments: